Obwodnica Pruszcza Gdańskiego to istotny element infrastruktury miejskiej, będący odpowiedzią na potrzeby komunikacyjne w regionie. Została oddana do użytku 16 grudnia 2011 roku, po rozpoczęciu budowy 8 marca 2010 roku. Jej długość wynosi 2,417 km i przebiega w północnej części Pruszcza Gdańskiego. Obwodnica zaczyna się przy skrzyżowaniu ul. Grunwaldzkiej (droga krajowa nr 91) oraz ul. Przemysłowej, a kończy na rondzie przy ul. Kopernika, gdzie łączy się z drogą wojewódzką numer 226.
W ramach inwestycji zbudowano kompleksowy układ drogowy, w tym trzy skrzyżowania, drogę serwisową oraz ścieżki piesze i rowerowe. Znajduje się tu również 218-metrowy wiadukt nad linią kolejową nr 9 oraz most na rzece Raduni. Dodatkowo zrealizowano renowację rowów melioracyjnych i wzmocnienie brzegów rzeki. Na ważnym skrzyżowaniu z ul. Grunwaldzką zainstalowano sygnalizację świetlną, która rozpoczęła działanie 5 października 2012 roku, co znacząco poprawiło bezpieczeństwo ruchu.
Budowa obwodnicy miała na celu rozładowanie korków w centrum Pruszcza Gdańskiego oraz polepszenie komunikacji w kierunku szybko rozwijającej się wschodniej części miasta. Z tego powodu zbudowane zostały także ulice PCK oraz Podmiejska, które łączą obwodnicę z dworcem kolejowym. Ulica PCK została oddana do użytku 2 stycznia 2013 roku, za koszt 4.169.222 zł, natomiast Podmiejska była do dyspozycji od końca maja 2013 roku za kwotę 6.288.869 zł.
Całkowity koszt tej inwestycji wyniósł 61 milionów złotych, z czego 25 milionów złotych pochodziło z funduszy unijnych, a jesienią 2011 roku dofinansowanie zwiększono o dodatkowe 6 milionów złotych. Termin zakończenia prac budowlanych został przyspieszony, w stosunku do pierwotnych planów, gdyż początkowo przewidywano zakończenie na marzec 2012 roku.
Na podstawie Uchwały Nr XLIII/419/2014 Rady Miasta Pruszcz Gdański z dnia 6 czerwca 2014 roku, obwodnica zyskała nazwę - ulica NSZZ Solidarność. Warto również zauważyć, że od 15 do 30 października 2016 roku przeprowadzono gwarancyjną naprawę nawierzchni tej istotnej trasy. Ponadto, od 7 maja 2012 roku, przez obwodnicę kursuje linia autobusowa N5, a od 15 grudnia 2014 roku, także linia 200.
Przypisy
- Uchwała Nr XLIII/419/2014 Rady Miasta Pruszcz Gdański, 06.06.2014 r. [dostęp 15.01.2016 r.]
- Zmiany na liniach autobusowych 200, 205, 207 i 232 oraz N5. [dostęp 08.12.2016 r.]
- Dziennik Bałtycki - Echo Pruszcza, 04.01.2013 r.
- Pruszcz coraz bliżej obwodnicy. trojmiasto.gazeta.pl, 02.05.2011 r. [dostęp 02.05.2011 r.]
- Oświetlenie uliczne włączono 30.12.2011 r.
- Kolejne 6 mln na obwodnicę. TwojaGazeta.pl, październik 2011 r.
- Obwodnica Pruszcza Gdańskiego: tanio i szybko. trojmiasto.gazeta.pl, 13.01.2010 r. [dostęp 13.01.2010 r.]
- Finansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013.
- Próba nośności wiaduktu odbyła się z wykorzystaniem ośmiu 27-tonowych ciężarówek firmy "Tatra".
- Zakończenie wymiany nawierzchni na obwodnicy Pruszcza Gdańskiego.
Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":
Lądowisko Pruszcz-Aeroklub | Ulica Grunwaldzka w Pruszczu Gdańskim | Pruszcz Gdański (stacja kolejowa) | Lotnisko Pruszcz GdańskiOceń: Obwodnica Pruszcza Gdańskiego